مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

مشاوره

انتشار مطالب وبلاگ تنها با درج آدرس آن بعنوان منبع مجاز می باشد. خواهسمند است بدون ذکر منبع در جای دیگری استفاده نگردد

بروشور برای شغل مشاور


 شغل مشاور


تهیه کننده:

علی اکبر کریمی

 

مشاور مدارس جلفا

تعریف شغل: مشاوره رابطه ای رویاروی، تخصصی، هدفدار و پویا بین مشاور بعنوان یک فرد متخصص در امور تربیتی روانشاختی، تحصیلی، شغلی و خانوادگی، و مراجع (به عنوان فردی که در یکی یا مواردی از حیطه های ذکر شده مشکل دارد) بوده و در جوی مملو از تفاهم، همدلی و آزادانه اتفاق می افتد که در آن مشاور مراجع را کمک میکند تا با خودشناسی و تشخیص امکانات خود به حل مشکل خود نایل شود.

رسته یا گروه شغلی: آموزشی

شرح وظایف و مسئولیتهای اصلی شغل: مشاور به ارائه خدمات تخصصی در حیطه سازشی، تحصیلی و شغلی، خانوادگی و... به صورت فردی و گروهی و در سازمانها و مراکز مختلف می پردازد.

وظایف کلی مشاور عبارت است از:

-         مشاوره فردی یا گروهی با مراجعان

-         آشنایی کافی با تستهای هوش، استعداد، پیشرفت تحصیلی، رغبت و شخصیت

-         آشنایی با مقررات جدید آموزشی  و استخدامی و قانون خانواده و....

-         آشنایی با نظریه های مشاوره و رواندرمانی

اهمیت و ضرورت شغل: تحول جامعه از حالت سنتی به صنعتی و تخصصی تر شدن جامعه انسانی مشکلات زیادی را از جنبه های مختلف اربتاط، عاطفی و روانشناختی برای انسان کنونی بوجود آورده است؛ لذا جهت پیشگیری از مشکلات بعدی آن و نیز حل مشکلات بوجود آمده وجود افراد متخصص در حیطه های روانشناختی از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار است.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای احراز شغل:کارشناسی (رایزنی و ارائه اطلاعات، مخصوصا در مراکز آموزشی مانند آموزش و پرورش)، کارشناسی ارشد( ممشاوره درباره رشد و سازگاری بهنجار) و دکترا و بالاتر(مشاوره در مورد اختلالهای حاد شخصیتی).

مهارتها، تجارب و دوره های آموزشی ویژه برای احراز شغل: کسب مهارت از طریق آموزش رسمی در مراکز آموزش عالی کشور، لیسانس 4 سال، فوق لیسانس 2 سال، دکتری 4 سال، و نیز کسب تجربه از طریق شرکت در کارگاههای تخصصی و سمینارها و ... و نیز کار عملی در مراکز آموزشی و مراکز مشاوره و... .

شرایط محیط کار: کار در فضای سرپوشیده، خلوت و آرام اتاق مشاوره که از حابت محرمانه برخوردار است صورت میگیرد.

وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام دادن شغل: اتاق مشاوره مجهز به یک میز و چند صندلی راحتی، ابزارهای سنجش روانشناختی، منابع اطلاعاتی مورد نیاز، وسایل سمعی و بصری، کمد و فایلهای مخصوص جهت بایگانی سوابق مراجعین، منابع مطالعاتی برای مشاور، تلفن و کامپیوتر و ...

خصوصیات جسمانی و توانایی های لازم برای انجام شغل: سلامت جسمانی و گویایی و مقاومت در برابر خستگی.

معلولیتهای بی اثر در انجام دادن شغل: فلج از ناحیه پا یا دست.

خصوصیات روانی رغبتها و توانمندیهای لازم برای انجام دادن شغل: داشتن سلامت روانی، استعداد کلامی، منطق و استدلال، عدم تعصب، دقت و تمرکز حواس، خلاقیت و ابتکار، حس نوع دوستی و کمک به افراد، هوش بالا و تیزبینی.

ویژگیهای شخصیتی(عاطفی، اجتماعی، رفتاری و اخلاقی) لازم برای انجام دادن شغل: ثبات عاطفی، انعطاف پذیری، عدم تعصب، مسئولیت پذیری، خوش برخوردی و بذله گویی، توان سازگاری بالا با دیگران، آراستگی ظاهری و کلامی، توانایی درک مشکل دیگران و همدلی با آنان.

محل های اشتغال: آموزش و پرورش، مراکز مشاوره، معاونت پیشگیری بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید، مراکز آموزش عالی، و تدریش در مراکز آموزش عالی با مدارج بالاتر تحصیلی.

جنبه های مالی و حقوقی: در مراکز دولتی بر اساس قانون استخدام کشوری است، در مراکز مشاوره نیز بر اساس تعرفه سازمان مشاوره و روانشناسی کشور و قرارداد فیمابین مشاور و رئیس مرکز می باشد.

شرایط ارتقا: پیشرفت تحصیلی تا مقطع دکتری و شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت و کاگاههای آموزشی.

نحوه استخدام و ورود به شغل: از طریق آگهی جراید، آزمونهای استخدامی، مصاحبه تخصصی و گزینش، مراجعه مستقیم به سامانها و کارفرمایان.

مطلوبیتها و محدودیتهای شغلی:

مطلوبیتها: کمک به حل مشکلات مراجعان

محدودیتها: ناشناخته ماندن این شغل، عدم جایگاه مناسب آن در دید عمومی جامعه مخصوصا محیطهای سنتی و کوچک.

اتحادیه، انجمن و تشکیلات حرفه ای وابسته به شغل: انجمن مشاوره و نظام مشاوره و روانشناسی کشور.

آینده شغل: با توجه به رشد روز افزون جامعه و سیر به صنعتی شدن و بروز انواع مشکلات روانشناختی در جامعه و نیاز به استخدام مشاور در مراکز آموزشی آینده روشنی برای این شغل هم از نظر استخدامی و هم از نظر اجتماعی و در آمد پیش بینی می شود.

محل و راههای کسب اطلاعات بیشتر: مراجعه به مدارس، مراکز مشاوره، دانشکده های روانشناسی و مصاحبه با استادان و دانشجویان و مشاوران.

نظرات 5 + ارسال نظر
رضایی سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:13 ب.ظ

با سلام خدمت آقای کریمی استاد ارجمند
آقای کریمیُ -من دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی هستم. در حال حاضر دنبال آزمون قضاوت اخلاقی(ما) که دارای معماهای اخلاقی است می گردم ولی موفق نمی شوم. اگر می تونید تو این زمینه راهنماییم بفرمایید ممنون میشم. منتظرم

سلام دوست گرامی، متاسفانه بنده نیز مثل شما این آزمون رو ندارم ولی فکر کنم بهتر باشه که شما از طریق مقاله ای که در اینترنت هست منبع اصلیش رو پیدا کنین.
دانشگاه تربیت مدرس و نیز خود جناب آقای دکتر اژه ای که راهنمای این مقاله بوده اند و اگر اشتباه نکن دانشگاه تهران و دانشکده علوم تربیتیش داشته باشن

با آرزوی توفیق

[ بدون نام ] جمعه 12 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:31 ب.ظ

سلام استاد عالیست رنگشم زیباست

ابدالی یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:50 ب.ظ http://moshavereh90.blogfa.com/

سلام دوست عزیزم بهترینها را برایت دراین روزهای اخرسال ارزومندم
پیشاپیش عید پراز طراوت وشادکامی برایت از خدای مهربانمان خواستارم
شادباشی

نرگس شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:35 ب.ظ http://www.1sabadtanhayi.blogfa.com

سلام . از مطالبتون استفاده کردم . یکی از ژسران کلاسم خیلی شیطنت عجیبی دارد و کلا به سمت دیگر جراین دارد . چطور باید او را رام و مطیع کنم تا اوامرم را اجرا کند .
ضمنا شما را به لینک هایم اضافه کردم

سلام دوست عزیز.
اگر سن و کلاس و موقعیت فردی و خانوادگی فرد مورد نظر را ذکر میکردین شاید بهتر میشد راهنمایی نمود، ولی در کل، اگر ارزیابیهای اولیه را انجام دادین و به این نتیجه رسیدین که بیش فعال نیست یا اینکه بیش فعالییش در حدی نیست که نیاز به درمان دارویی داشته باشد با استفاده از فنون و تکنکیکهای رفتاری میتونین بهش کمک کنین که از این مشکل رهایی پیدا کنه.
البته لازم به ذکره که اگه با هدف رام کردن و مطیع امر ساختنش پیش برین شاید به نتیجه ای نرسین. ولی اگر مشکل را یک مشکل سیستمی که ناشی از موارد مختلفی از جمله خانواده و مدرسه و خودش و شما میشه بنگرین بهتر میتونین به توافق با خود و ایشون برسین.
از جمله روشهای رفتاری که میتونین استفاده کنین تقویت افتراقی و شکل دهی رفتاری است که نیاز به آموزش و کاربرد بجا دارد. از مشاور مدرسه یا اداره تون کمک بگیرین

ho3ein پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:26 ب.ظ

in dg che site mozakhrafi hastesh baba ! ahahahah halam kharab shod.

دوست گرامی، بعضی درمانها واسه بعضی بیمارا تهوع آوره، ایدوارم داروهای این وبلاگ با اینکه حالت رو بهم میزنه بتونه براتون درمان باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد